Dalam kecerdasan emosi, ada empat elemen iaitu kesedaran kendiri, pengurusan kendiri, kesedaran sosial dan kemahiran sosial. Empat elemen ini berada dalam 2 komponen utama iaitu Kompetensi Personal dan Komponen Kompetensi Sosial. Dalam Kompetensi Personal, subkomponennya ialah kesedaran kendiri dan pengurusan kendiri manakala dalam Kompetensi Sosial pula ialah kesedaran sosial dan kemahiran sosial.
KOMPETENSI PERSONAL
1) Kesedaran kendiri
Konsep kesedaran emosi kendiri mengandung 4 tahap, disusun secara progresif bermula dari kompetensi mengenal pasti emosi diri dan emosi orang lain, diikuti dengan aplikasi emosi , kemudian empati emosi dan akhirnya emosionaliti. Subkomponen dalam kesedaran emosi kendiri ialah kesedaran emosi kendiri, ksedaran ketepatan kendiri, kesejahteraan kendiri, keyakinan kendiri, penghormatan. Kompetensi kesedaran emosi kendiri, seorang individu merujuk kepada keupayaan mengenal pasti dan mengenali emosi serta kesannya. Oaring itu pula berupaya membuat tafsiran emosi kendiri dengan tepat dan keyakinan tinggi. Dengan mempunyai kompetensi kesdaran emosi ini, orang lain memperolehi penghormatan kendiri dan seterusnya memperoleh emosi kesejahteraan kendiri.
KOMPETENSI KESEDARAN EMOSI KENDIRI
|
CIRI-CIRI INDIVIDU
|
kesedaran emosi kendiri
|
· sedar, kenal dan tahu akan kesan emosi sendiri
· sedar bagaimana emosi diri dikaitkan sengan perasaan, pemikiran, tindak balas, tingkah laku dan pertuturan.
· sedar emosi boleh mempengaruhi personality dan tingkah laku.
· Sedar cri emosinya adalah berkaitan dengan ciri sahsiah.
|
kesedaran ketepatan kendiri
|
· Berani mempertahankan hakikat sebenar.
· Dapat membuat keptusan yang tepat.
· Mempunyai kemahiran berfikir.
|
keyakinan kendiri
|
· Mempunyai tahap kesedaran tinggi terhadap matlamat hdp dan nilai hidup.
· Tahu akan kelemahan dan kekuatan diri.
· Bersikap terbuka.
· Berkeyakinan, berketerampilan.
|
peenghormatan kendiri
|
· Sering memperbaiki kelemahan dri
· Memiliki penghargaan kendiri yang positif.
|
kesejahteraan kendiri
|
· Sering gembira dan optimistik.
|
2) Pengurusan emosi kendiri
Subkomponen dalam ciri2 pengurusan emosi sendri ialah kebolehsuaian, keblehpercayaan, ketekunan, inovatif, optimistic, inisiatif, berorientasi pencapaian dan kawalan emosi kendiri.
MAKSUD SUBKOMPONEN PENGURUSAN EMOSI KENDIRI
kawalan emosi kendiri
|
mengurus emosi dan mengawalnya agar tidak menjadi destruktif.
|
kebolehsuaian
|
mengurs emosi untuk mengadptasi perubahan
|
kebolehpercayaan
|
mengurus emosi kendiri untuk mengekalkan nilai integriti dan kejujuran
|
ketekunan
|
mengurus emosi kendiri untuk pupuk nilai kerajinan
|
inovasi
|
menghubungkaitkan emosi kendiri dengan pemikiran kreatif
|
optimistik
|
mengurus emosi kendiri utk pupuk konsep kendri yg positif
|
inisiatif
|
mengurus emosi kendiri utk pupuk sifat proatif
|
berorientasi pencapaian
|
mengurus emosi kendiri & mengaitkannya dgn motivasi instrinsik kea rah motivasi pencapaian
|
CIRI-CIRI INDIVIDU MEMPUNYAI KOMPETENSI PENGURUSAN EMOSI KENDIRI
KOMPETENSI PENGURUSAN EMOSI KENDIRI
|
CIRI-CIRI INDIVIDU
|
kawalan emosi kendiri
|
· Dapat kawal emosi & perasaan yg distruktif
· Tenang hadapi tekanan
· Boleh buat keptsan wajar dalam situasi tekanan
|
kebolehsuaian
|
· Ada cri flksible
· Boleh menangani perubahan
|
kebolehpercayaan
|
· Bersikap jujur, amanh, bertanggungjawab
· Menepati janji
· Bertindak mengikut peraturan
|
ketekunan
|
· Ada sifat dedikasi
· Keseronokan bekerja
· Melaksanakan tugas bersungguh-sungguh
|
inovasi
|
· Mggunakan pemikiran kreatif & kritis
· Berani cuba sesuatu yg baharu
· Tdk takut kegagalan
|
optimistik
|
· ada konsep kendiri positif
· konsep pghargaan yg tinggi
· jadikan halangan sbg cabaran
|
inisiatif
|
· bersikap proatif
· ada bakat memimpin
· bersedia rebut peluang yg ada
|
berorientasi pencapaian
|
· motvasi intrinsic yg kuat
· mengamal pembelajaran spjg hayat
· melaksanakan tgs dgn sempurna
|
Kompetensi Sosial
1) kompetensi kesedaran sosial
seseorang invdividu ble dikenalpasti drpa tgkah laku dan ekspresi individu itu berdasarkan kompetensi kercerdasan subkomponen2 yg merangkumi empati, membangunkan individu lain, ksdaran organisasi, berorientasi perkhidmatan dan melayan kepelbagaian.
CRI2 TINGKAH LAKU
empati
|
· keblehan membayang dan meghayati emosi atau perasaan org lain.
· Orang yang menguasai kemahiran empati dpt mewujudkan suasana harmoni dalam interaksi sosial iaitu menggambarkan apa yg mnjadi keperluan @ diingini org lain.
· Mcerminkan prisip bertimbang rasa, mpertimbangkan kebajikan dan kebahagiaan org len sblom drinya.
· Idnvdu spt ini mpu bc emosi org len, sring berikan perhatian mendengar, prihatin dan memahami perasaan dan keperluan org len.
|
Mengembangkn org lain
|
· Rela membantu,mengalakkan org meningktkan prstasi mrk
· Invdu spt ini mengalakkan org bljr, membantu org len mencapai kemajuan, mbmbing org spy berilmu pengetahuan
|
kesedaran organisasi
|
· Kecekapan mbaca emosi ahli2 dlm organisasi
|
berorientasi perkhdmatan
|
· Kecekapan mgenali , menjangka, dan memenuhi hasrat org lain sama ada keluarga, sahabat, klien, msyrakat atau ngara
|
melayani kepelbagaian
|
· keupayaan melayani kepelbagaian org tnpa mgira keturnan, jantina, kddkan, status ekonmi sosial, agama dan lain2
· indvdu spt ni meghormati org, mesra, peka terhadp perubahan, bsikap toleransi, flesibeliti & keadilan.
|
2) kompetensi kemahiran sosial
boleh dikenalpasti melalui prstasi dan tndakan berlandaskan kemahiran subkomponen2 spt kemahiran, pengaruh, pemangkin perubahan, pengurusan konflik, mebina phbgan, kepimpinan berispirasi dan kerja berpasukan dan kolaborasi.
Pengertian dan ciri2 indvdu
Komunikasi
Penyampaian maklumat antara dua indvdu. Org yg mpunyai kemahiran komunikasi mempnyai kemahiran menulis dan bertutur dgn baik, berempati emosi org lain, meggunakan body language, mesra, dan mempunyai kemhiran memimpin.
Pengaruh
Menggunakan teknik yg berkesan utk mdapat penerimaan, kepercayaan dan keyakinan org lain. Idvdu yg mempunyai kemahiran pengaruh mempunyai kemahiran kmnikasi dan kemahiran memimpin, cekap, & berupaya merancan.
Pemangkin perubahan
Katalis sesuaitu unsur yg berupaya mempercptkan proses @ urusan. Indivdu yg mpunyai kemahiran ini biasanya peka thdp keperluan utk perubahan, brupaya mgurus & mgaaptasi prubahan.
Pengurusan konflik
Kemahiran pengurusan konflik bermaksd kmhiran berunding utk myelesaikan mslah. Org yg mpunyai kemahian ini biasnya mpunyai ciri diplomasi, bole berfikir scra kreatif dn lgkal, mahir memudhcara, bertolak ansr, berupaya membaca situasi pnyelesaiaan yg memuaskan.
Membina hubungan
Merujuk kpda kmhiran komnikasi interpersonal dlm akt. Sosial. Kebolehan ini berkait rapat dgn popularity, atau disanjung kualti, kepimpinan & kecrdasan interpersonal. Indvu ini bole mlksanakan aktvt dgn baik kerana mereka ialah bintang sosial dlm kalanagn org ramai
Kepimpinan berinspirasi
Dieertikan kemahiran mmimpin dan mberi inspirasi kpad ahli2 dlm organisasinya. Pemimpin2 yg cemerlang dlm pengurusan perubahan pddkan di organisasi adalah golongan yg berilmu, bpengalaman, bsikap proaktif, bpdngan jauh, bfikir scr krtis dan kreatif.
Kerja berpasukan & kolaborasi
Kemahiran menyatupadukan tenaga2 pkja sgb 1 unit yg erat & bekerjasama mcpai mtlmat yg dpersetujui. Invdu yg mpunyai kmhran ini berupaya mmimpin, cekap bkomnikasi, menjali hbgn interpersonal, berilmu, bupaya bkongsi mklumat dan berupaya berempati ats keperluan & persaan rakan2 sepasukan utk pupuk iklim kondusif utk kolaboratif.
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
Delete